Goed gevonden worden op google is en blijft voor de meeste ondernemers een grote uitdaging. Want als je al wat tips en tricks op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) onder de knie hebt, verandert het mysterieuze Google-algoritme zodanig dat je SEO-strategie drastisch moet worden bijgesteld. Daarom vind je hier een overzicht van de laatste SEO trends waar je rekening mee dient te houden als je hoog wil scoren op Google.
1. Zoekers voeren langere vragen in met specifiekere bedoelingen
Internetgebruikers worden steeds beter in het invoeren van zoekopdrachten, omdat zij inmiddels gewend zijn aan het zoeken naar informatie op internet.
In plaats van alleen op zoek te gaan naar een paraplu, is de kans veel groter dat een internetgebruiker zoekt naar een 'windbestendige paraplu'. Door deze ontwikkeling toont Google resultaten die overeenkomen met de specifieke bedoeling van de zoeker.
Bovendien gebruiken steeds meer mensen ‘voice search’. Terwijl voice search nog steeds een relatief klein percentage van de zoekresultaten vertegenwoordigt, is de verwachting dat in de komende jaren de invloed ervan op SEO steeds belangrijker zal worden. Spraakvragen zijn vaak langer omdat mensen spreken alsof ze tegen een persoon praten.
Wat betekent dit voor jou?
Om je website succesvol te optimaliseren, zul je erachter moeten komen naar wat je klanten zoeken en welke zoektermen zij daarvoor gebruiken. Hoe meer je hun specifieke bedoeling begrijpt, hoe beter je het doet. Probeer in te zetten op zo specifiek mogelijke zoekwoorden en zorg ervoor dat dit een combinatie is van minstens 3-4 woorden. De zoekwoorden dienen de behoeften van de klant op de meest accurate manier te beantwoorden.
Heb je hier hulp bij nodig? Laat ons dan een zoekwoordenonderzoek voor je doen en je website SEO optimaliseren!
Als je bijvoorbeeld een pizzeria-eigenaar bent in Utrecht, wil je geen zoekwoorden gebruiken zoals "pizza" of "pizzeria", omdat deze termen niet specifiek genoeg zijn. Domino's en andere grote pizza-ketens zetten hier al op in en verschijnen daardoor als eerste op deze zoektermen. Maar als je een zogenaamde ‘longtale keyword’ gebruikt zoals "biologische pizzeria in Utrecht Overvecht", vergroot je je kansen om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen.
P.s. dit is ook één van de redenen om een blog in je website te integreren. Dezelfde pizzeria-eigenaar zou een blogpost kunnen schrijven over "de beste mozzarella van Utrecht Overvecht" of "waar vind je de beste pizza-ingrediënten van Utrecht", waarbij deze ‘longtail keywords’ worden gevonden door Google.
2. Content is nog steeds king
Google hecht nog steeds veel waarde aan relevante content (= inhoud van de website). Zorg er dus voor dat je voldoende zinvolle informatie op je website hebt staan over je product of dienst. Deze informatie moet aansluiten bij de zoekacties van je klanten. Hiervoor is het nodig om je in te leven in de denkwereld van je klanten: wat is hun probleem/behoefte en met welke zoekwoorden zoeken zij naar de oplossing voor hun probleem? Vervolgens kan jij hun probleem oplossen en/of in hun behoefte voorzien, dit moet duidelijk worden uit de content van je website.
Waar moet je dan aan denken?
Aan een gestructureerde website waarop de websitebezoeker als het ware aan de hand wordt meegenomen om te laten zien hoe jij zijn probleem kan oplossen. Naast seo-friendly, prettig leesbare webteksten kan je bij relevante content ook denken aan: nieuwsberichten, blogposts, checklists, handleidingen, stappenplannen, video’s en e-books die gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten. Het streven is dat je content zo relevant en interessant is voor je websitebezoekers dat zij het massaal gaan delen!
3. Zonder mobiele website geen websitebezoekers
Elk jaar vindt er een groter percentage zoekopdrachten plaats op mobiele apparaten. Als gevolg hiervan heeft Google in november 2016 aangekondigd dat ze een ‘mobile first’ index zullen hanteren, waarbij er eerst gekeken wordt naar de mobiele versie van de website bij het bepalen van je positie op Google. Dit betekent dat je mobiele website het belangrijkste is als het gaat om SEO.
Daarnaast geeft Google prioriteit aan ‘versnelde mobiele pagina's’ (AMP's). Deze pagina’s laden sneller op mobiel dan gewone pagina's. AMP creëert vereenvoudigde inhoud voor je mobiele website die direct op alle mobiele apparaten wordt weergegeven. Webpagina's met AMP's hebben de neiging om hoger op Google te scoren.
Wat betekent dit voor jou?
Boven alles heb je een mobiele versie van je website nodig. Als je een Wix website hebt, heb je automatisch een mobiele website! Zorg er wel voor dat je de mobiele versie van je Wix website hebt geoptimaliseerd, zodat je website er op een smartphone prachtig uitziet en gemakkelijk te gebruiken is. Vervolgens kun je instellen dat je blogberichten sneller laden door ‘Google AMP’ aan te zetten in de Mobile Editor.
4. Cross-channel marketing is belangrijker dan ooit
SEO alleen is tegenwoordig niet meer genoeg om hoog te scoren op Google en nieuwe klanten aan te trekken. Aangezien concurrenten en internetgebruikers steeds vaardiger worden, moet je harder werken om websitebezoekers aan te trekken en deze om te zetten in klanten.
Om je bedrijf succesvol te laten zijn, heb je een multi-channel aanpak nodig:
zet diverse Social Media kanalen in om nieuwe klanten te trekken
houd actief een blog bij
zet een betaalde campagne in zoals Google Adwords of Facebook Adverteren
zorg ervoor dat andere websites linken naar jouw website
doe actief aan netwerken
geef webinars
zet traditionele SEO technieken in
Als je slechts voor één aanpak kiest, is de kans kleiner dat je bedrijf een succes wordt. Maar als je voor een multi-channel aanpak kiest, zullen de verschillende marketing activiteiten elkaar aanvullen voor maximale impact!
Wil je dat jouw Wix website beter gevonden wordt op Google? Laat Optimize je website scannen. In het SEO Adviesrapport geven wij puntsgewijs aan wat er nodig is om je website beter vindbaar te maken.
Heb je nog geen Wix website? Vraag dan geheel vrijblijvend een offerte aan voor een Wix website met de WOW-factor!